menusearch
golbangedena.ir

خواب خوب و مفید را دریابیم

جستجو
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۲۳:۴۶:۲۱
۱۳۹۹/۱۰/۲۸ یکشنبه
(0)
(0)
خواب خوب و مفید را دریابیم
خواب خوب و مفید را دریابیم

 

خواب خوب و مفید را دریابیمبه گزارش پایگاه خبری گلبانگ دنا، طب ایرانی، سلامتی انسان را در شش چیز می‌داند. از نظر حکمای ایرانی، این شش اصل، هم ارزش و هم پایه اند و هرکدام در جایگاه خودشان، مهم هستند. اما در گفتاری از حکیم ابن سینا، مهم ترین تدابیر حفظ تندرستی، به ترتیب ورزش کردن، رعایت اصول خوردن و آشامیدن، و خواب و بیداری مناسب دانسته شده است.
در واقع برای آن که حالمان خوب باشد باید از خیلی چیز ها مراقبت کنیم. یکی از‌ آنها خوابمان است. در سبک زندگی جدیدی که عصر ماشینی برایمان تعریف کرده به هم ریختگی ساعت خواب و افراط و تفریط در ساعت خواب بسیار رایج شده. آنچه می‌تواند تاثیر مستقیم بر سلامت روح و جسم، و روابط شخصی مان با دیگران داشته باشد.
دکتر ناصر رضایی پور، متخصص طب سنتی می‌گوید: ” امروزه دقیقاً همین سه اصل مختل شده اند؛ ورزش و فعالیت بدنی بسیار کم رنگ شده، خیلی از ما به اصول خوردن و آشامیدن توجه نمی‌کنیم و بهداشت خواب هم مورد توجه کافی قرارنمی گیرد“. این متخصص طب سنتی ادامه می‌دهد: ” در گذشته، پدران و پدربزرگان، مادران و مادربزرگان ما، خیلی زود می‌خوابیدند و خیلی زود از خواب بیدار می‌شدند و حد تعادل در خواب را رعایت می‌کردند، ولی امروزه متأسفانه با گسترش شبکه های تلویزیونی و فضای مجازی و همچنین تغییر سبک زندگی، معمولاً افراد تا پاسی از شب، بیدارند و از آن طرف مجبورند زود بیدار شوند؛ همین هم باعث می‌شود کم خواب شوند و احتمالاً مجبور می‌شوند در طول روز هم بخوابند که خودش موجب ناخوشی و بیماری است؛ یا اینکه مجبور می‌شوند تا ساعات زیادی پس از سحر بخوابند که این هم در جای خود مضر است“.
دکتر رضایی پور تاکید می‌کند: ” برای حفظ سلامتی، لازم است سرشب بخوابیم و پیش از طلوع خورشید برخیزیم و از خواب روز هم تاجای ممکن بپرهیزیم. خواب درست و به جا، نقش بسیار مهمی در سلامتی ما بازی می‌کند“.
این پزشک طب سنتی درباره زمان درست و دقیق خوابیدن توضیح می‌دهد: ” زمان هضم اولیه و خروج مواد غذایی مختلف از معده متفاوت است، ولی می‌توان متوسط آن را ۲ تا ۳ ساعت درنظرگرفت. خواب پیش از عبور غذا از معده و سبک شدن آن، معمولاً موجب احساس ورم یا کشیدگی در معده و یا نفخ می‌شود. خیلی ها به ویژه اگر شام سنگینی بخورند و به فاصله کمی بخوابند، رویا های آشفته یا ترسناکی می‌بینند که ناشی از همین مشکلات گوارشی است“.
دکتر رضایی پور اضافه می‌کند: ” خوابیدن، هم در حالت پری معده اشتباه است و هم در حالت خالی بودن آن. خوابیدن با گرسنگی، مانند خواب پس از نماز صبح، نیز موجب ضعف و تحلیل معده می‌شود“.
به گفته این متخصص طب سنتی بهترین زمان خواب، حدود ساعت ۹ شب تا ساعت ۴ صبح است. دکتر رضایی پور ضمن اشاره به پژوهش های جدید هم تاکید می‌کند:” ثابت شده که در چند ساعت پیش از نیمه شب، یعنی همان حدود ۹ تا ۱۰ شب، سطح کورتیزول خون کاهش می‌یابد تا بدن در وضع آرامش قرار گیرد. خواب در این زمان، باعث راحتی و هوشیاری بیشتری در زمان بیداری خواهد شد. این همان موضوعی است که در آیات ۱۰ و ۱۱ سوره نباء نیز به آن اشاره شده که ما شب را مایه آرامش و سکون شما و روز را زمان زندگی و کار قرار دادیم“.

منبع:خبرگزاری صدا وسیما
­

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر
هدر سایت
پرسش های متداول
مجوزهای سازمان
قوانین و مقررات سازمان
آخرین اخبار