menusearch
golbangedena.ir

یادداشت سپاه پاسداران؛ نیرویی از انقلاب و برای انقلاب

جستجو
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۱۲:۱۷:۵۰
۱۴۰۰/۲/۲ پنج شنبه
(0)
(0)
یادداشت سپاه پاسداران؛ نیرویی از انقلاب و برای انقلاب
یادداشت سپاه پاسداران؛ نیرویی از انقلاب و برای انقلاب

سپاه پاسداران؛ نیرویی از انقلاب و برای انقلابسپاه نهادی نظامی است که در اولین روز های انقلاب شکوهمند انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ باتدبیر حکمیانه امام خمینی (ره) بنیانگذار بزرگ انقلاب اسلامی شکل گرفت. نهادی متشکل از جوانان انقلابی که هدف آن پاسداری از انقلاب اسلامی مردم مظلو م ایران اعلام شد.
نهادی که به فاصله چند ماه پس از انقلاب یعنی در دوم اردیبهشت سال ۱۳۵۸ با دستور امام خمینی (ره) به شورای انقلاب اسلامی رسماً تأسیس آن اعلام و به عنوان نهادی نظامی و بازوی مسلح برای پاسداری از نظام جمهوری اسلامی معرفی شد.
طبق اصل ۱۵۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که در نخستین روز های پیروزی این انقلاب تشکیل شد، برای ادامهٔ نقش خود در نگهبانی از انقلاب اسلامی و دستاورد های آن پابرجا می‌ماند. حدود وظایف و قلمرو مسئولیت این سپاه در رابطه با وظایف و قلمرو مسئولیت نیرو های مسلح دیگر با تأکید بر همکاری و هماهنگی برادرانه میان‌ آنها به وسیله قانون تعیین می‌شود.
سپاه از همان ابتدا با تاسی به مولا و مقتدای خود حضرت اباعبدالله الحسین (ع) تحت رهبری مدبرانه حضرت امام روح الله برغم همه کینه توزی های معاندان داخلی و دشمنی مستبکران خارجی، ایستادگی در برابر ابرقدرت های شرق و غرب را سرلوحه کار خود قرارداد، تا عزت و افتخار حسینی را بیش از پیش نصیب ملت غیور ایران کند.
این نهاد نوپا در شرایطی پا به میدان نهاد که به علت شرایط انقلابی و سرنگونی رژیم پهلوی مجموعه های نظامی و امنیتی نیازمند پاکسازی و بازسازی بود و این نهاد مقدس به کمک کمیته های انقلاب اسلامی پا در این میدان نهاد و علاوه بر این کار به مبارزه با ضد انقلاب هم پرداخت.
شورای فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در شانزدهم اردیبهشت سال ۱۳۵۸ در اطلاعیه ای کمک به اجرای امور انتظامی، امنیتی و کنترل تعقیب و دستگیری عناصر ضد انقلاب، مبارزه مسلحانه علیه جریان های مسلحانه ضد انقلاب، دفاع در برابر حملات و اشغالگری های عوامل یا قوای بیگانه در داخل کشور، همکاری و هماهنگی موثر با نیرو های مسلح جمهوری اسلامی ایران، کمک در اجرای دستورات انقلاب اسلامی و دادگستری دولت جمهوری اسلامی، حمایت از نهضت های رهایی بخش و حق طلبانه مستضعفان جهانی تحت نظارت مقام معظم رهبری و کمک به پیشبرد طرح های عمرانی را از اولویت این نیرو بر شمرد.
با این حال با ادامه حرکت انقلابی ملت ایران به رهبری امام خمینی (ره) و مشخص شدن چهره های بدخوهان داخلی و اجانب خارجی؛ نیرو های جوان و انقلابی سپاه علاوه بر مبارزه همزمان با توطئه های گروهک های ضد انقلاب و تجزیه طلب که با اعلام جنگ مسلحانه ضد نظام مقدس جمهوری اسلامی بویژه در استان های کرد نشین غرب کشورو سایر مناطق از جمله خوزستان و ترکمن صحرا به دشمنی با نظام نوپای جمهوری اسلامی برخاسته بودند، به مقابله با این توطئه ها پرداختند وهمزمان در شهر ها نیز با کشف و انهدام خانه های تیمی، توطئه شوم دشمن را نقش بر آب کردند.
با آغاز جنگ تحمیلی رژیم بعث صدام علیه ملت ایران؛ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که در ابتدا در شهر ها به ایفای نقش می‌پرداخت بنا به شرایط موجود و به علت پراکندگی قوای نظامی و انتظامی به مقابله با دشمن متجاوز پرداخت و در ادامه با سازماندهی نیرو های مردمی بسیج و اعزام‌ آنها به جبهه ها رسما به جنگ با دشمن وارد شد.
نگاهی به کارنامه سپاه در هشت سال دفاع مقدس که سرشار از پیروزی های متعدد در اجرای صد ها عملیات مختلف و فداکاری نیرو های این نهاد است بر جایگاه ویژه این نهاد در دوران دفاع مقدس صحه می‌گذارد.
دفاع مقدس در واقع صحنه جدیدی از امتحان الهی را پیش روی سپاه گشود و مسئولیت سنگین دفاع از مرز های ایران اسلامی را بر دوش آنان نهاد، مسئولیتی که این نیرو با بکار گیری نیرو های مومن مردمی بسیج و با توکل به خداوند و با سر های پرشور و دل های پرسوز در کنار غیورمردان ارتش اسلام به نحو حسن اجرایی شد به طوری که جایگاه رفیع و ارزشمند سپاه پاسداران و حکایت رشادت های این نیروی الهی در دفاع مقدّس، در وصف نمی‌گنجد و به خوبی یاد آور کلام پیر جماران بود که "اگر سپاه نبود کشور هم نبود".
اما هم اکنون سپاه پاسداران در غالب ۵ نیرو با مأموریت های تعریف شده است که شامل نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سازمان بسیج مستضعفین است و همواره در عرصه های مختلف حضور فعالی دارد.
با اتمام جنگ تحمیلی و عبور از دوران گذار آن، سپاه با فرمان مقام معظم رهبری با تعریف وظیفه جدیدی برای خود پا در عرصه سازندگی نهاد تا بیش از پیش به تحقق اهداف انقلاب اسلامی کمک کند.
به عبارتی سپاه با ورود به این عرصه، استفاده بهینه از منابع و امکانات اقتصادی و عمرانیِ موجود در سپاه، مشارکت در اجرای برنامه های توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور، کسب تجربه و دانش فنی به منظور افزایش توان دفاعی سپاه، تداوم ارتباط سپاه و مردم و ایجاد بستر مناسب برای مشارکت نیرو های متخصص بسیجی را دنبال می‌کند.
امروز سپاه پاسداران و در راس آن قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء و سازمان بسیج سازندگی در راه آبادانی و عظمت کشور اسلامی ایران، تمام تلاش خویش را به کار گرفته است تا در این میدان مقدّس نیز حضوری فعّال و سازنده داشته باشد.
حضور جدی در فعالیت هایی مانند سدسازی، راه سازی، تونل سازی، ساخت مترو و راه آهن، سازه های مختلف نفتی و گازی، کشاورزی، دامداری، طرح های آب رسانی و گازرسانی و احداث واحد های مسکونی تنها بخش کوچکی از فعالیت های این نهاد انقلابی در جبهه سازندگی با هدف کمک به دولت جمهوری اسلامی و خدمت به مردم است.
آنچه مسلم است حضور سپاه در این عرصه سازندگی موجب غافل شدن این نهاد از وظیفه اصلی آن یعنی حراست از انقلاب اسلامی در عرصه های مختلف نشده است، در این مدت سپاه پاسداران با تقویت بنیه دفاعی و علمی خود با بکارگیری نیرو های مومن و متخصص در حوزه های امنیت داخلی و خارجی، دریایی، هوایی، موشکی به دستاور های شگرفی رسیده است و حضور جدی وموثر سپاه در جبهه جنگ نرم و فعالیت های فرهنگی و تولید محتوا در فضای مجازی نیز از حوزه های موثری است که سپاه در آن نیز خوش درخشیده است.
نگاهی به عملکرد سپاه در سنگر دفاع از انقلاب، خنثی سازی توطئه ها و خاموش کردن شعله فتنه های کور گروهک های داخلی و گذری بر عملکرد سپاه در سنگر سازندگی و طراحی و ساخت سلاح ها و تجهیزات فوق مدرن نظامی، همه گویای موفقیت های روزافزون این نهاد افتخارآفرین است.
عملکردی که همچنان موجب حیرت و رعب دشمنان و امیدواری دوستداران انقلاب اسلامی درداخل و خارج شده است، امروز گستره فعالیت سپاه به وسعت جبهه مقاومت و بیش از ۸ میلیون کیلومترمربع شده است و خواب را از چشمان دشمنان ایران واسلام و مسلمین ربوده است.
علاوه بر این نیرو های مخلص سپاه همواره درکمک به مردم در حوادث مختلف طبیعی از جمله سیل، زلزله حضور فعال داشته اند و در مقابله با بحران شیوع ویروس بیماری کرونا نیز با بسیج نیرو و امکانات، به بخش سلامت کشور در مهار این بیماری کمک کرده است.
این نهاد انقلابی همچنین با جمع آوری و توزیع کمک های مومنانه به نیازمندان نیز همچون همیشه خدمت رسانی به مردم و صاحبان اصلی انقلاب را از یاد نبرده است؛ کمک هایی که علاوه بر دلگرمی مردم به فرزندان سپاهی و بسیجی خود برنامه های تبلیغی و عملی شوم ی دشمنان را درتخریب چهره این نهاد انقلابی مردمی را نقش بر آب کرده است.
نگاهی به سخنان بزرگان درباره سپاه بیانگر جایگاه مهم و خطیر این نهاد است و امام خمینی (ره) در بخشی از سخنان خود در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی می‌فرمایند «من از سپاه راضی هستم و به هیچ وجه نظرم از شما برنمی گردد، اگر سپاه نبود، کشور هم نبود؛ من سپاه پاسداران را بسیار عزیز و گرامی می‌دارم، چشم من به شماست، شما هیچ سابقه ای جز سابقه اسلامی ندارید».
ایشان همچنین درباره نقش سپاه در پشتیبانی از جمهوری اسلامی فرموده اند «سپاه پاسداران که رُکنی بزرگ در پیروزی انقلاب اسلامی است، با اقتدا به مولای خود سید مظلومان ـ علیه الصلوة والسلام ـ نجات بخش ملت ایران و اسلام عزیز از شب های تاریک و ظلمانی ستمشاهی بود و در پاسداری از انقلاب و هدف های آن، عاملی مؤثر و رُکنی رکین بوده و هست».
حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز درباره جایگاه سپاه در نظام جمهوری اسلامی ایران می‌فرمایند «سپاه در تاریخ شناخته شده خود ما، یک پدیده کم نظیر و شاید بی نظیر است؛ یعنی سپاه، موجودی است که ولادت و رشد و نمای آن در صحنه انقلاب، آن هم در عرصه دشوارترین آزمون های انقلاب بود»؛ و حالا در چهل و دومین سالروز تاسیس سپاه، سلامی دوباره به پاسداران که در مسیر انقلاب اسلامی هرگز صراط مستقیم خویش را فراموش نمی‌کنند و در هیاهوی هزار رنگ زمانه هرگز مسیر کمال را گم نخواهند کرد، پاسداران به خوبی دریافته اند که رسم و راه پاسداری در ایمان تقوا، عمل، ولایت، اطاعت است؛ و سلام بر پیشوای پاسداران، الهام بخش عزّت و افتخار، حضرت اباعبدالله الحسین (ع) که با نثار جان، عشق و ایثار را معنا کرد و و درود خدا بر روح خدا، سلام بر رهبر فرزانه انقلاب این بلند مرتبه پاسدار انقلاب اسلامی، سلام بر پاسداران شهید که با همت بلند خود ایران زمین را از چنگال دشمنان حفظ نموده و در این راه جان خود را فدا کردند.
سلام بر خالقان و حماسه سازان عاشورایی هشت سال دفاع مقدس در جبهه های غرب و جنوب، درود خدا بر شهیدان جهان آراء، خرازی، همت، باکری، کلاهدوز، کاظمی، برونسی، کاوه، چراغچی، سلیمانی و حجازی و همه شهیدان پاسدار که رسم و راه عاشقی را در مکتب سرخ عاشورا آموختند.
امروز هم پاسداری از همه آرمان های بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی ماموریت و رسالت این پاسداران عزیزی است که در حقیقت پاسدار تمامیت نظامی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی در نظام جمهوری اسلامی ایران هستند و هر جا نیاز باشد حضور‌ آنها هم واجب است تا اجازه ندهند به تمامیت این نظام آسیبی وارد شود.

علی محقق

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر
هدر سایت
پرسش های متداول
مجوزهای سازمان
قوانین و مقررات سازمان
آخرین اخبار