menusearch
golbangedena.ir

قناتی با ویژگی‌های منحصر به فرد بی نظیرترین قنات دنیا در اردستان

جستجو
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۱۳:۷:۳
۱۴۰۰/۱/۱۲ پنج شنبه
(0)
(0)
قناتی با ویژگی‌های منحصر به فرد بی نظیرترین قنات دنیا در اردستان
قناتی با ویژگی‌های منحصر به فرد بی نظیرترین قنات دنیا در اردستان

به گزارش پایگاه خبری گلبانگ دنا، محقق و پژوهشگر آثار تاریخی با بیان اینکه قنات دوطبقه مون اردستان به عنوان عجیب ترین سازه قناتی دنیا شناخته می‌شود گفت: آب در قنات بالایی و آب قنات زیری روی هم دیگر حرکت می‌کنند بدون اینکه آب قنات بالایی در قنات زیرین نفوذی داشته باشد.
محمدرضا صدوقی با بیان اینکه این قنات دارای دو نوع آب متقاوت است گفت: آب قنات بالایی شیرین و سبک تر است و معمولا برای مصارف آشامیدنی و آب قنات زیرین دارای آبی سنگین و گرم تر، با املاح بیشتر است.
عضو انجمن حافظان میراث کویر اردستان با بیان اینکه طول مسیر قنات از مادر چاه تا مظهر آن حدود ۴ کیلومتر است و در داخل شهر اردستان است که در این مسیر ۲۸ حلقه چاه احداث شده افزود: مظهر این قنات در محله مون قرار گرفته که با فاصله ۲۰۰ متر از یکدیگر ابتدا آب قنات رویی و سپس آب قنات زیرین ظاهر می‌شود.
حسین راد با اشاره به اینکه آب این قنات به سه قسمت تبدیل می‌شود و برخی این تقسیم بندی را به خواجه نصیرالدین طوسی و برخی به شیخ بهایی نسبت می‌دهند گفت: یک قسمت آن به روستای تلک آباد و دو قسمت دیگر برای آبیاری باغ ها و مزارع محله مون استفاده می‌شود.
کارشناس آثار تاریخی نیز با بیان اینکه از دیگر ویژگی های قنات دوطبقه مون اردستان داشتن تنها رختشورخانه فعال استان اصفهان است افزود: یکی دیگر از ویژگی های این قنات این است که اگر مسیر آب رشته اول مسدود شد آب به قنات دومی هدایت می‌شود و اگر مسیر رشته دوم نیز گرفته شد آب به رشته قنات اول هدایت می‌شود.

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر
هدر سایت
پرسش های متداول
مجوزهای سازمان
قوانین و مقررات سازمان
آخرین اخبار