menusearch
golbangedena.ir

کهگیلویه و بویراحمد نیازمند آزمایشگاه تخصصی ژنتیک

جستجو
سه شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ | ۱۲:۴۸:۴۳
۱۴۰۰/۶/۱۵ دوشنبه
(0)
(0)
کهگیلویه و بویراحمد نیازمند آزمایشگاه تخصصی ژنتیک
کهگیلویه و بویراحمد نیازمند آزمایشگاه تخصصی ژنتیک

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی گلبانگ دنا، مدیرکل بهزیستی این استان با بیان اینکه آزمایشگاه تخصصی ژنتیک در کهگیلویه و بویراحمد وجود ندارد، گفت: هم اکنون مردم برای انجام آزمایش های تخصصی ژنتیک به آزمایشگاه‌های استان‌های همجوار از جمله استان فارس ارجاع داده می‌شوند.

 

محسن مرادی، افزود: مشاوره ژنتیک در زمینه های قبل از ازدواج، قبل از بارداری و حین بارداری و تشخیص موارد بیماری های ژنتیکی انجام می‌شود و در صورت نیاز به انجام آزمایشات ژنتیک به آزمایشگاه‌های تخصصی ارجاع داده می‌شود.

 

مرادی با بیان اینکه مراجعان ممکن است از افراد تحت پوشش بهزیستی و یا غیرتحت پوشش باشندادامه داد: سال گذشته ۶۰۰ نفر از سوی بهزیستی به آزمایشگاه های طرف قرارداد در استانهای همجوار برای انجام آزمایش ژنتیک معرفی شدند.

 

مدیرکل بهزیستی استان گفت: در سال ۹۹ نزدیک به یک میلیارد تومان در رابطه با آزمایشات ژنتیک از سوی مردم استان هزینه شده است.

 

مرادی افزود: سال گذشته هزارو ۵۲۲ نفر در کهگیلویه و بویراحمد تحت پوشش برنامه پیشگیری از اختلالات ژنتیک قرار گرفتند که از این تعداد ۷۹۲ نفر مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج، ۶۴ نفر تحت مشاوره ژنتیک قبل از بارداری، ۴۰۴ نفر تحت پوشش مشاوره ژنتیک حین بارداری و ۲۶۲ نفر تحت مشاوره ژنتیک تشخیصی قرار گرفتند.

 

وی ادامه داد: همچنین ۹۲۷ نفر از مراجعان به مراکز مشاوره ژنتیک، ازدواج فامیلی و ۵۰۰ ازدواج غیرفامیلی داشتند.

 

مدیرکل بهزیستی استان گفت: هم اکنون سه مرکز خصوصی مشاوره ژنتیک مشغول به ارائه خدمات به عموم مردم در استان کهگیلویه و بویراحمد هستند.

 

مرادی عنوان کرد: در نهایت کاهش و تحمیل هزینه‌های سنگین مشاوره و خدمات تخصصی آزمایشگاهی ژنتیک برای خانواده‌ها از اهداف اصلی برنامه است.

 

آزمایشگاه ژنتیک نیاز استان کهگیلویه و بویراحمد

 

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در خصوص آزمایشگاه ژنتیک در استان گفت: استان کهگیلویه و بویراحمد هم اکنون فاقد آزمایشگاه ژنتیک است در حالی که یکی از نیازها و ضروریات این استان است.

 

علیرضا ملک زاده افزود: سالانه تعداد زیادی از مردم استان به علت نبود آزمایشگاه ژنتیک مجبور هستند به استانهای همجوار مراجعه کنند با مشکلات زیادی مواجه می‌شوند و با راه اندازی این آزمایشگاه هزینه‌ها و مشکلات کمتر می‌شود.

 

ملک زاده بیان کرد: در همین راستا مجوز راه اندازی آزمایشگاه تخصصی ژنتیک به جهاد دانشگاهی استان داده شد.

 

راه اندازی آزمایشگاه ژنتیک کهگیلویه و بویراحمد نیازمند اعتبار

 

رئیس جهاد دانشگاهی استان کهگیلویه و بویراحمد هم گفت: حدود ۱۶ هزار معلول در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد و نرخ معلولیت در این استان ۱۰ درصد است که نرخ بالایی است اما متأسفانه هیچ گونه مرکز خدمات تخصصی و آزمایشگاه ژنتیک در این استان وجود ندارد.

 

سید محمد قائم کاظمی بیدک افزود: این مرکز می‌تواند در ارائه مشاوره، راهنمایی و درمان مراجعان، مفید واقع شود و باعث کم کردن رفت و آمدهای بین استانی مردم استان و کاستن از هزینه های درمان آنان شود.

 

کاظمی گفت: مأموریت راه اندازی درمانگاه و آزمایشگاه تخصصی ژنتیک در استان کهگیلویه و بویراحمد از طرف دانشگاه علوم پزشکی استان به جهاد دانشگاهی واگذار شده است.

 

رئیس جهاد دانشگاهی استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: با راه اندازی این مرکز برای ۱۰ نفر به صورت مستقیم و ۱۲پزشک پاره وقت اشتغال ایجاد می‌شود.

 

وی ادامه داد: تاکنون علاوه بر ساختمان ۸۰۰ متری این مرکز بیش از ۱.۵ میلیارد تومان برای این مرکز هزینه کرده‌ایم و برای تکمیل و بهره‌برداری از این مرکز چهار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

 

برای راه اندازی آزمایشگاه ژنتیک کمک می‌کنیم

 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد نیز در خصوص آزمایشگاه ژنتیک جهاددانشگاهی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: جهاد دانشگاهی برای پر کردن خلأهای های استان در بعضی از حوزه ها به خوبی عمل کرده است.

 

سید حشمت الله صمیمی دوست، افزود: با نگاه ویژه ای که استاندار استان به مرکز ژنتیک دارند پیگیری خواهیم کرد که از محل‌هایی ممکن، به این نهاد برای راه اندازی این مرکز ضروری کمک شود.

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر
هدر سایت
پرسش های متداول
مجوزهای سازمان
قوانین و مقررات سازمان
آخرین اخبار